Rozdělení deskových her
Deskové hry dělíme na dvě hlavní kategorie:
Ameritrash - Je charakterizován silným důrazem na tematiku a vizuální stránku, která je obohacena o různé komponenty. Dnes se převážně jedná o plastové figurky. Velkou roli zde hraje náhoda, což přispívá k nejistotě a vzrušení ze hry. Hry typu Ameritrash jsou známy svou delší dobou hraní, což hráčům umožňuje prožít plnohodnotný herní zážitek.
PŘÍKLAD: Arkham Horror, Cthulhu I smrt může zemřít, Zombicide, Válka o prsten 2. edice
Euro - Náhoda hraje minimální roli, výsledek je většinou závislý na zkušenostech a strategiích hráčů. Témata jsou často nekonfliktní, typicky zaměřená na ekonomiku.
PŘÍKLAD: Architekti západního království, Brass Birgmingham, Caverna, Agricola, Spirit Island, Kanban
Dále rozlišujeme deskové hry:
Kooperativní - Hráči se zapojí do týmové práce a připojí síly, aby společně překonali výzvy hry. Pro zvýšení vzrušení je nastavena vyšší úroveň obtížnosti.
PŘÍKLAD: Zombiecide, Gloomhaven, Arkam horror, Spirit Island, Zombie kids, Zombie Teens, Pandemic
Kompetitivní - Hráči soupeří o vítězství.
Současné deskové hry si často pohrávají s kombinací různých herních mechanik. Následující text vám představí několik z těchto populárních herních prvků v přátelském a přístupném duchu.
Herni mechaniky:
Abstraktní hry - Nejsou omezeny žádným konkrétním tématem a průběh hry není ovlivněn náhodou.
PŘÍKLAD: Azul, Akropolis, Nova Luna
Area control - Hráči obsazují území a za jejich obsazení získávají specifické výhody či body. Toto strategické posouvání se na hrací ploše činí hru poutavou a napínavou.
PŘÍKLAD: Kemet, Blood Rage, Brain boru
Worker placement - zábavná a strategická součást hry. Zvolte si pro své pracovníky nejvhodnější místa tak, aby vám přinesli co nejvíce zdrojů. Tento prvek vám umožní kreativní a promyšlené rozhodování, které může ovlivnit výsledek hry.
PŘÍKLAD: Architekti západního království, Clans of Caledonia, Divukraj, Caverna
Tile placement - Umisťování destiček, pro získání bodů nebo nějaké výhody.
PŘÍKLAD: Carcassonne, Moře a souš
Deck-building - Během hry máte možnost rozšiřovat a vylepšovat svůj balíček karet. Cílem je tak vytvořit co nejsilnější kombinace a vzájemně se doplňující sady, které vám umožní dosáhnout vítězství.
PŘÍKLAD: Konec věků, Dominion, Duna Imperium
Engine building - Stavíte si během hry svůj engine, který postupně přináší více a více zdrojů, bodů a výhod.
PŘÍKLAD: Svět divů, Gizmos, Divukraj
Set collection - sbírání setů všeho možného za ziskem bodů
PŘÍKLAD: Splendor, Azul, Jízdenky prosím
Roll and write - Hodí se kostkami, (nebo se otočí karta) a zakreslí se výsledek na kostce nebo pokyn na kartě.
PŘÍKLAD: Papírové doupě, Kartografové, Railroad Ink
Draft - Ve hře, hráči rozdělují mezi sebou karty nebo jiné herní prvky v určeném pořadí. Nejčastější pravidlo je, že každý hráč obdrží určitý počet karet, z nichž si jednu nechá pro sebe, zatímco zbylé karty předá dalšímu hráči vlevo.
PŘÍKLAD: 7 divů světa, Draftosaurus