Rozdělení deskových her

Deskové hry dělíme na dvě hlavní kategorie: 

Ameritrash - Je charakterizován silným důrazem na tematiku a vizuální stránku, která je obohacena o různé komponenty. Dnes se převážně jedná o plastové figurky. Velkou roli zde hraje náhoda, což přispívá k nejistotě a vzrušení ze hry. Hry typu Ameritrash jsou známy svou delší dobou hraní, což hráčům umožňuje prožít plnohodnotný herní zážitek.

PŘÍKLAD: Arkham Horror, Cthulhu I smrt může zemřít, Zombicide, Válka o prsten 2. edice 

Euro - Náhoda hraje minimální roli, výsledek je většinou závislý na zkušenostech a strategiích hráčů. Témata jsou často nekonfliktní, typicky zaměřená na ekonomiku.

PŘÍKLAD: Architekti západního království, Brass Birgmingham, Caverna, Agricola, Spirit Island, Kanban

Dále rozlišujeme deskové hry:

Kooperativní - Hráči se zapojí do týmové práce a připojí síly, aby společně překonali výzvy hry. Pro zvýšení vzrušení je nastavena vyšší úroveň obtížnosti.

PŘÍKLAD: Zombiecide, Gloomhaven, Arkam horror, Spirit Island, Zombie kids, Zombie Teens, Pandemic

 

Kompetitivní - Hráči soupeří o vítězství.

 

Současné deskové hry si často pohrávají s kombinací různých herních mechanik. Následující text vám představí několik z těchto populárních herních prvků v přátelském a přístupném duchu.

 

Herni mechaniky:

Abstraktní hry - Nejsou omezeny žádným konkrétním tématem a průběh hry není ovlivněn náhodou.

PŘÍKLAD: Azul, Akropolis, Nova Luna

Area control - Hráči obsazují území a za jejich obsazení získávají specifické výhody či body. Toto strategické posouvání se na hrací ploše činí hru poutavou a napínavou.

PŘÍKLAD: Kemet, Blood Rage, Brain boru

Worker placement - zábavná a strategická součást hry. Zvolte si pro své pracovníky nejvhodnější místa tak, aby vám přinesli co nejvíce zdrojů. Tento prvek vám umožní kreativní a promyšlené rozhodování, které může ovlivnit výsledek hry.

PŘÍKLAD: Architekti západního království, Clans of Caledonia, Divukraj, Caverna

Tile placement - Umisťování destiček, pro získání bodů nebo nějaké výhody.

PŘÍKLAD: Carcassonne, Moře a souš

Deck-building - Během hry máte možnost rozšiřovat a vylepšovat svůj balíček karet. Cílem je tak vytvořit co nejsilnější kombinace a vzájemně se doplňující sady, které vám umožní dosáhnout vítězství.

PŘÍKLAD: Konec věků, Dominion, Duna Imperium

Engine building - Stavíte si během hry svůj engine, který postupně přináší více a více zdrojů, bodů a výhod.

PŘÍKLAD: Svět divů, Gizmos, Divukraj

Set collection - sbírání setů všeho možného za ziskem bodů

PŘÍKLAD: Splendor, Azul, Jízdenky prosím

Roll and write - Hodí se kostkami, (nebo se otočí karta) a zakreslí se výsledek na kostce nebo pokyn na kartě.

PŘÍKLAD: Papírové doupě, Kartografové, Railroad Ink

Draft - Ve hře, hráči rozdělují mezi sebou karty nebo jiné herní prvky v určeném pořadí. Nejčastější pravidlo je, že každý hráč obdrží určitý počet karet, z nichž si jednu nechá pro sebe, zatímco zbylé karty předá dalšímu hráči vlevo.

PŘÍKLAD: 7 divů světa, Draftosaurus